Kebudayaan Negara Malaysia

Malaysia adalah satu negara berbilang golongan yang hidup dalam kondisi damai dan aman. Tiga golongan yang penting di Malaysia adalah Melayu, Cina serta India. Melayu adalah golongan paling besar dengan membuat 54% dibanding masyarakat Malaysia. Melayu ialah satu golongan yang beragama Islam, berbahasa Melayu serta mengamalkan budaya Melayu. Golongan Melayu memiliki dampak yang penting dalam ajang politik di Malaysia. Cina juga sebagai wakil 25% dibanding masyarakat Malaysia serta tinggal di bandar-bandar besar di pantai barat semenanjung.

Umumnya golongan Cina beragama Buddha, Taoisme atau Kristian, berbahasa Mandarin, Hokkien, Hakka, Kantonis atau Teochew serta lebih menguasai dalam bagian ekonomi. India juga membuat 7.5% dibanding populasi. Kebanyakannya beragama Hindu, bertutur Tamil, Malayalam, serta Hindi. Diluar itu, ada golongan Sikh, Serani atau Eurasian serta golongan bumiputera lain. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi Malaysia, tapi Bahasa Inggeris dipakai dengan meluas Tas Oriflame Terbaru.

Muzik Malaysia merangkumi muzik tradisionil serta kontemporari yang dimainkan oleh rakyat Malaysia. Muzik tradisionil banyak dikuasai oleh budaya Cina, Islam, India serta Indonesia. Umumnya alat muzik terdiri dibanding gendang, seruling, gong dan lain-lain. Negara ini memiliki adat yang kuat dalam tarian, sesetengahnya berasal dibanding Thai, India, serta Portugis. Diluar itu, ada pula wayang kulit, silat, serta barangan kraf seperti batik, sulaman, serta barangan perak serta tembaga.

Seperti rakyatnya, makanan di Malaysia ialah berbagai, dari makanan berat seperti nasi lemak hinggalah yang mudah seperti kuih. Kerajaan Malaysia sudah ambil langkah mendeskripsikan Budaya Malaysia menerusi "Basic Kebudayaan Berkebangsaan 1971", yang memastikan apa yang dipandang budaya rasmi, mendasarkannya pada budaya Melayu serta mengintegrasikan dampak Islam. Bahasa yang benar-benar dikuasai ini; cuma teks Melayu yang dipandang seperti teks budaya rasmi. Kawalan kerajaan ke atas media ialah kuat, serta umumnya aliran media terkait dengan kerajaan dalam cara-cara.

Malaysia ialah warga berbilang etnik, berbagai budaya, serta berbagai bahasa, serta banyak kelompok etnik di Malaysia mengekalkan identiti kebudayaan yang berbeza. Warga Malaysia sudah dilukiskan jadi "Asia dalam miniatur". Budaya asli lokasi itu datang dari puak pribumi, dengan orang Melayu yang beralih kesana pada jaman purba. Dampak yang besar bentuk dari budaya Cina serta India, semenjak saat perdagangan dengan beberapa negara itu berawal di wilayah itu.

Budaya lain yang benar-benar memengaruhi Malaysia termasuklah Persia, Arab, serta Inggeris. Susunan kerajaan, bersama dengan kesetimbangan kuasa golongan yang dikarenakan oleh idea kontrak sosial, sudah mengakibatkan dikit stimulan untuk asimilasi budaya etnik minoriti di Tanah Melayu serta Malaysia. Kerajaan dengan sejarahnya membuat dikit perbezaan di antara "budaya Melayu" serta "budaya Malaysia" Parfum Oriflame Wanita.

Kerajaan Malaysia memastikan budaya Malaysia menerusi penerbitan "1971 Basic Kebudayaan Negara". Dia mentakrifkan tiga prinsip jadi garis tips untuk budaya Malaysia: bahawa dia berdasar pada kebudayaan orang asli; bahawa bila beberapa unsur dari budaya lain dipandang sesuai dengan serta munasabah, mereka mungkin dipandang budaya Malaysia; serta Islam bisa menjadi sebahagian dibanding budaya berkebangsaan.

Beberapa pertikaian budaya bentuk di antara Malaysia serta negara jiran Indonesia. Kedua-dua negara berkongsi warisan budaya yang sama, berkongsi banyak adat serta barangan. Walaupun begitu, konflik sudah muncul dibanding berbagai sajian dari masakan berkebangsaan ke lagu berkebangsaan Malaysia. Perasaan yang kuat berada di Indonesia mengenai membuat perlindungan warisan negara itu.

Kompetisi di antara kedua-dua negara berawal sewaktu Konfrontasi sejurus setelah kemerdekaan Malaysia, saat Indonesia serta Malaysia hampir berperang. Kemarahan bangunan semenjak itu ditambah lagi kejayaan ekonomi Malaysia berarti perasaan ini masih kuat di Indonesia ini hari. Kerajaan Malaysia serta kerajaan Indonesia sudah berjumpa untuk menurunkan beberapa kemelut yang muncul karena pertindihan dalam budaya. Perasaan tidak demikian kuat di Malaysia, dimana umumnya mengaku bahawa banyak nilai budaya dikongsi Parum Oriflame.

Satu pertikaian, yang dikenali jadi pro-kontra Pendet, berawal jika orang Indonesia menuntut Tari Pendet dipakai dalam kempen iklan pariwisata rasmi Malaysia, mengakibatkan protes rasmi. Tarian ini, dari Bali di Indonesia, cuma dipakai dalam iklan Discovery Kanal, bukan iklan yang ditaja oleh kerajaan Malaysia. Lagu, seperti Rasa Sayange sudah memunculkan pro-kontra sama. Lagu berkebangsaan Malaysia, Negaraku, dituduh didasarkan pada lagu Indonesia yang sama yang dicatat tahun kemarin. Kedua-dua lagu itu datang dari lagu Perancis era ke-19, yang mengakibatkan kesamaan.

Baca Juga:

 

Sumber : https://ms.wikipedia.org/wiki/Kebudayaan_Malaysia